Reisverslagen - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van tanahairbeta - WaarBenJij.nu Reisverslagen - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van tanahairbeta - WaarBenJij.nu

Reisverslagen

Door: Tanahairbeta

Blijf op de hoogte en volg

21 Maart 2011 | Indonesië, Jakarta Pusat

Beste lezers

We zijn de afgelopen dagen in bandung geweest. Internet werte daar niet goed dus verdoven worden vandaag of morgen weer er op gezet. We zitten nu te wachten op Jakarta airport om naar Bali te vliegen. De laatste wedstrijd hebben we helaas verloren met 4-1. verslagen volgen nog. Zoals het en nu uitziet komen we as vrijdag in de ochtend aan in Amsterdam. Dit is dus twee dagen eerder dan gepland.

Gr. Didi

  • 21 Maart 2011 - 11:22

    Debbie:

    Das jammer dat het ingekort wordt, maar gelukkig mar 2 dagen, neem aan dat jullie een geweldige tijd hebben gehad met z'n allen, tot gauw groetjes Debbie

  • 21 Maart 2011 - 11:33

    Josie:

    Veel plezier op Bali....!!!

    Helaas dat de reis ingekort is. Maar dat neemt niet weg dat jullie super- ervaringen hebben opgedaan in/op ons Tanah Air.

    Wij hebben er in ieder geval wel van genoten, aan de hand van de leuke reisverslagen en de mooie foto's die geplaatst zijn.
    Bedankt daarvoor...!!!

    Geniet lekker van de laatste dagen op Bali.

    groeten uit 's-Hertogenbosch

  • 21 Maart 2011 - 17:42

    Uwa Etje En Ani Mick:

    Hallo Marpel en allemaal,

    Na jullie verblijf en acties di Maluku,Jakarta en Bandung gaan jullie beginnen aan jullie laatste etappe, een aantal dagen samen doorbrengen op Bali. Geniet lekker van de zon, zee en rust.
    Wij hebben zondagmiddag 20 maart, Nederlandse tijd, genoten van jullie wedstrijd tegen Pelita in Jakarta. We werden gebeld door familie in Ouw en Jakarta dat we de tv moesten aanzetten, want jullie wedstijd werd op dat moment helemaal uitgezonden. Jullie namen,clubs en trainer John werden elke keer duidelijk genoemd
    Wat hebben we genoten van jullie mooie acties. Het was een geweldige ervaring om thuis in Nederland jullie wedstrijd digitaal te kunnen volgen en tegelijkertijd te bedenken, dat op dat moment in Ouw, Jakarta en uiteraard heel Indonesie ook genieten van jullie inzet. Het was prachtig jongens.
    Dank voor de mooie wedstrijd.
    Iedereen fijne dagen in Bali, een goede reis en een behouden thuiskomst.

    Didi bedankt voor de reisverslagen en de foto´s. Max ook dank voor de mooie foto´s
    Heel veel groetjes.

    Marpel je bent met de jongens in het huis van oma Lily in Ouw geweest. Leuk hoor.
    Jammer dat er weinig tijd over is om naar ons huis, huize Martinus Titaley, te gaan.
    Niet erg hoor, belangrijk is dat jij, de jongens en begeleiders daar geweest zijn en genoten hebben van de reis
    Nou tjium manis en veel liefs van oma Diek, uwa Etje. ani Mick, Zerah, Sanne, Jore en familie uit Geleen

  • 21 Maart 2011 - 17:58

    Mena Muria:

    oi pi pulang sana, supaya dapat pukul!!! Bikin malu sedja... Ketorang punja tanah air MALUKU!!!

  • 21 Maart 2011 - 19:58

    Nico:

    Hallo Mena of moet ik je soms Muria noemen!

    Het is al te gemakkelijk om anoniem commentaar te leveren. Kritiek leveren vind ik prima, maar dan op basis van respect en argumenten. En als Molukkers onder elkaar ook met naam en toenaam.

    N. Hattu

  • 21 Maart 2011 - 20:00

    Latumaerissa:

    2 dagen eerder naar huis, maar wat een te gekke ervaring !!
    Hele mooie foto's Max..geniet nog van de laatste dagen.
    Veel succes in alles voor iedereen en vooral voor ons
    Njigel Senen-Latumaerissa

    Bigggggg hugggggggg

  • 21 Maart 2011 - 20:13

    Anak Maluku:

    De tijd om dapat pukul is voorbij nu is de tijd voor dialoog of is de tijd bij jouw stil blijven staan
    mena muria

  • 21 Maart 2011 - 22:44

    Petrus Pesulima:

    Pemerintah dan Bangsa, ik mag toch hopen dat wij hiervoor niet worden gemarteld!!!

  • 21 Maart 2011 - 23:39

    J Saija:

    Beste Bung Nico, ik lees hier een emotionele bericht van Mena Muria, die tevens nooit serieus genomen zal en mogen worden vanwege zijn anoniemeteit. Dat merk je goed op, en bekritiseer openbaarlijk! Dit spreekt respect, kracht en zelfvertrouwen uit! Nu u respect, kracht en zelfvertrouwen mij zo op valt, vraag ik u naar u mening! Wat vind u van de gedrag van u familieleden?! Indonesie, tanah air Betah, voelt u dat ook zo?! Gesponserd door president van Indonesie, die onze broeders, die voor de zaak 15 jaar langs vast zullen zitten en gemarteld zijn en nog steeds worden! Bent u daar ook zo trots op?! Waarom zijn wij alle in Nederland, waarom zijn mijn ouders hier en niet di ketorang pun tanah air: Maluku! Ik hoop dat u mij ook respons zou willen geven?! Tot slot, voor allen kinderen van aboru, de wegen die dhr hertog/usmany bewandeld, zie dit niet als voorbeeld! Schaam je diep, als "aboruneees"! ...Jou egoïsme kent geen grenzen, bangsa, dorpsgenoten,vrienden, familie? ....asal dapat uang!

    " fijne Reis "
    Johannes Saija


  • 22 Maart 2011 - 02:41

    Sam Pormes:

    Jongens, ik zit al weer enige uren achter mijn bureau. Gisteren op Ambon aangekomen, meteen weer aan de slag. Het waren overgetelijke dagen en mooie momenten. Jullie betrokkenheid met het wel en wee van de mensen heeft op Ambon diepe indruk gemaakt.
    Geef al die mooie ervaringen een warme plek in jullie harten. Ik zie jullie spoedig.
    Terwijl jullie aan het genieten zijn, zweet ik me al weer te pletter achter mijn laptop.

  • 22 Maart 2011 - 02:41

    Sam Pormes:

    Jongens, ik zit al weer enige uren achter mijn bureau. Gisteren op Ambon aangekomen, meteen weer aan de slag. Het waren overgetelijke dagen en mooie momenten. Jullie betrokkenheid met het wel en wee van de mensen heeft op Ambon diepe indruk gemaakt.
    Geef al die mooie ervaringen een warme plek in jullie harten. Ik zie jullie spoedig.
    Terwijl jullie aan het genieten zijn, zweet ik me al weer te pletter achter mijn laptop.

  • 22 Maart 2011 - 02:57

    Sam Pormes:

    We leven in 2011, globalisering en digitale tijdperk. Dat was vroeger wel anders. Een belangrijke voordeel van het huidige tijdperk is dat iedereen toegang heeft tot informatie. Mede dankzij wikileads bestaat er bijna geen monopoly meer op informatie.
    De derde generatie jongeren zijn geemancipeerd, maken hun eigen afweging en keuze. Of je het hiermee eens bent of niet. Dat is een universele recht.
    Je kunt geen beroep doen op andere universele rechten om anderen dat recht te ontzeggen.
    Als je dit niet begrijpt dan vervalt het recht om anderen te bekritiseren.
    Het is net Wilders. Met een beroep op de vrijheid van meningsuiting, ontzegt hij anderen van dat recht gebruik te maken.
    Iedereen die zich achter de RMS stellen hebben dit volste recht. Dit geldt echter ook voor andere opinies en opvattingen. De monopoly op wat goed en slecht is, wat je wel en niet mag doen is niet in handen van mensen zoals Mena Muria.
    Wat jullie hebben gedaan heeft veel effect op de verhoudingen in de samenleving op de Molukken. Met name jullie betrokkenheid en ondersteuning van duurzame vrede.
    Dat is op zich al meer dan de moeite waard geweest.


  • 22 Maart 2011 - 02:58

    Suara Maluku:

    Pandangan dan Pendapat : Tim Indonesia Tanah Air Beta
    (atas kunjungan ke Maluku 14 – 17 Maret 2011).
    Aston, 15 Maret 2011

    Indonesia Tanah Air Beta

    Kami sangat bangga kali ini mengungjungi Maluku dalam, diantara kami banyak yang sama sekali belum pernah pulang ke Maluku, namun ada pula yang telah beberapa kali pulang. Namun rasanya sangat berbeda kali ini, kami datang sebagai pemuda keturunan Maluku dengan keahlian bermain bola dan disambut dengan begitu hangat baik oleh masyarakat, keluarga, dekat maupun jauh juga pemerintah daerah.
    Dengan pengalaman kami di Maluku kali ini , kami sangat yakin bahwa belum tentu warga migran yang ada di Belanda seperti orang Maroko, Iran, Turki dan lainnya ketika mereka kembali ke tanah leluhurnya akan mendapat penyambutan seperti yang kami alami saat ini di Maluku.
    Kami sangat bangga memiliki teman, saudara, keluarga besar yang menghargai kami dan menyambut kami baik secara adat maupun kekeluargaan, kami sangat menghargai itu dan begitu terharu dengan pengalaman ini.
    Kami diterima sebagai anak cucu adat leluhur negeri Hulaliu ( seperti dituturkan Johny Taihutu-pelatih dan kedua puteranya), merasa diterima serta disambut di Baileo Negeri. Penerimaan seperti inipun dirasakan oleh Metekohy dari Nolloth, Titaley dari Ouw, Latumairisa dari Ullath, Usmany dari Aboru dan Hatu dari Haria.

    Kamipun merasa sangat dihargai, keberadaan kami saat ini karena profesionalitas kami sebagai pemain bola, dan itupun sangat besar penghargaan serta simpati yang kami terima. Baik dari sesama pemain (Maluku All Star) maupun penonton secara keseluruhan. Kami berharap dengan bermain bola di Maluku dapat membalas sedikit dari begitu besarnya penghargaan dan penghormatan rakyat dan pemerintah Maluku pada kami. Dengan bermain bersama, telah menjadi beban moral kami untuk mempromosikan persepakbolaan di maluku agar maju dan profesional.Kamipun berkomitmen untuk membangun rekonsiliasi dan peace building lewat sepak bola.

    Dalam keberadaan kami sebagai pemain bola, kami sangat senang dapat bermain bersama dengan pemain di Maluku. Namun kamipun sangat berharap secara kualitas dan metode permainan, teman-teman di Maluku harus lebih berlatih dengan metode permainan yang berkualitas serta dukungan sarana yang baik. Untuk kami pengalaman paling unik karena bermain pada kondisi lapangan seperti stadion Mandala yang kurang berkualitas. Untuk itu tadi kami katakan bahwa metode permaianan yang baik harus pula didukung dengan sarana yang memadai dengan begitu akan menghasilkan bibit-bibit pemain bola Maluku yang berkualitas.
    Yang kami lihat hal yang luar biasa dari pemain bola Maluku All Star adalah mereka memiliki potensi yang luar biasa.
    Sayangnya secara strategi dan metodologi permainan masih semata mengandalkan “feeling” serta bakat alam bukan pada teknik permaianan yang berkualitas, demikian tutur Taihutu. Dengan pengalaman dan melihat potensi Maluku All Star, saya jadi ingin sekali melatih mereka bila diminta, jelas Taihutu pula.
    Terus terang kami sangat ingin bermain di Indonesia bila ada peluang untuk itu. Yang penting pula ingin kami bagikan, Metode dan strategi perekrutan pemain di Belanda bukan karena kami bisa bermain bola, tetapi karena menjadi pemain bola yang benar-benar berkualitas dan profesional.
    Senang sekali pengalaman kali ini dapat terus berlanjut untuk mengembangkan potensi pemuda dan persepakbolaan di Maluku agar berkualitas dan profesional serta dengan sepak bola upaya membangun perdamaian dan rekonsiliasi di Maluku.

    Aston Hotel-Natsepa, 16 Maret 2011
    Manager Tim Indonesia Tanah Air Beta,

    Sam Pormes


  • 22 Maart 2011 - 07:52

    Texas Ringers :

    ketorang=kita orang en ketoran is vuil als je daar geen onderscheid kan maken waar ben je dan als
    orang maluku (cynisch)
    zonder inhoud praten is een kunst

  • 22 Maart 2011 - 08:09

    Triest:



    pormes heeft zijn klusje weer geklaard. weer een schouderklopje gekregen van de onderdrukkers van "zijn volk". Totaal uitgerangeerd in Nederland en vervolgens volstrekt onwetende jongen voor zijn karretje spannen. Uiteindelijk is ondanks alle mooie woorden van Pormes mislukt. De propandamachine zou pas los zijn gebarsten als Gionvanni van Bronckhorst in de val Indonesia Tanah Air Beta zou zijn getrapt. Dat heeft hij niet gedaan.

    Jongens ik gun jullie een contractje maar denk aan jullie volk. Hebben jullie behalve de schoonheid van Maluku ook de armoede gezien. Hebben jullie ook de gevangenen gesproken? Ongetwijfeld niet. Zelfs als je dit zou hebben gewild zouden Pormes en de Indonesische ratten die hebben verhinderd.

    Gisteren was het 60 jaar geleden dat jullie opa's en oma's (ouders) voor Tanah Air Maluku MERDEKA naar Nederland zijn gekomen. Tta daar ook even bij stil.

    verder wens ik jullie veel succes met jullie carriere ook als is dit in jullie geliefde Indonesia tanah beta!


  • 22 Maart 2011 - 08:16

    Te Triest:

    petrus Pesulima

    je gaat toch niet een slachtoffer rol vervullen?

    Neem eerder als ouder jouw verantwoordelijkheid. Je moet je schamen, dat je jouw zoon heb laten meedoen aan zo'n goedkope doorzichtige propagandastunt van Indonesie. Heb je de rapporten van Amnesty en human rights watch al gelezen. Heb je de beelden gezien waarop martelingen van Rms'ers zijn te zien. Kent jouw zoon deze beelden. Heb je hem duidelijk gemaakt dat hij met een foute tekst op zijn voetbalshirt rondloopt?

    Ik denk het niet. Een voetbalcarriere voor jouw zoon is uiteindelijk schijnbaar belangrijker dan te voorkomen dat de RMS stuk wordt gemaakt door Indonesische propaganda.

    Te triest voor woorden Petrus!

  • 22 Maart 2011 - 08:34

    Fred Hertog:

    Reaktie op Johannes Saija.
    Ik had hier graag op een positieve manier willen reageren, maar als U het nodig vind om mijn kind persoonlijk aan te spreken op zijn gedrag, kan ik moeilijk positief blijven.
    Weet U wat de beweegredenen van mijn kind zijn om hieraan deel te nemen ?
    Heeft U hem dat gevraagd ?
    En sinds wanneer en door wie bepaald, is hij verantwoording schuldig aan U ??
    Wie bent U om hem te bekritiseren ?
    Hij is egoistisch, hij moet zich schamen.
    Het zijn nog al uitspraken !!!
    Het is zo makkelijk en tegelijk heel erg LAF om iemand op afstand te verwijten, maar als idealist zult U vast nog de gelegenheid nemen om hem dat persoonlijk te vertellen, Toch ??
    Ik heb voor U nog een tip, KOM IS IN HET HIER EN NU !!!

    Met vriendelijke groet
    Fred Hertog

  • 22 Maart 2011 - 09:07

    J S:

    Beste Fred,

    Ik ben er van overtuigd dat wij elkaar nooit zullen begrijpen, waarschijnlijk daarom zal ik uw zoon de beweegredenen ook niet gaan snappen en vooral niet aanvaarden! Wat zou deze discussie en indirekte bedreiging geweest zijn wanneer u zoon zich gewoon houd aan z'n naam, opvoeding;dus kennis! Z'n naam Saggall Hertog, opgevoed zonder Molukse trots, dat betekend geen kennis over z'n afkomst! geen Usmany, ik neem aan dat een naamdrager weet wat z'n afkomst is, weet wat er afspeelt in onze dorp: Aboru di Maluku Manise! Misschien een hele zware last, maar we dragen dat met trots! Voor altijd een aborunees, in voor en tegen spoed!
    Meneer Hertog, mijn excuses als ik u zoon heb beledigd, ik als zoon en vader begrijp dat u dit niet over u heen kan laten gaan. Ik schaam alleen diep als aborunees dit te moeten mee maken, teleurstellend!

    Met vriendelijk groeten,
    J Saija

    Ps volgende rapat aboru ben ik waar ik moet zijn


  • 22 Maart 2011 - 10:04

    Petrus Pesulima:

    Geachte Heer Triest,

    Zonder er al teveel woorden hieraan vuil willen te maken zeg ik U;
    Wij bepalen als gezin zelf wel hoe wij in het levens staan. Het zou toch te "Triest" voor woorden zijn als U Heer Triest voor mij gaat bepalen, hoe mijn verantwoordelijkheden in deze te nemen. Wie denkt U wel dat U bent Heer Triest. Moet ik U onderbrengen bij; een van de vele "pejuangs" onder ons die achter de PC RMS politiek bedrijven en mij met You Tube beelden probeert te overtuigen van hun gelijk? Ik ken u, vanwege uw ANONIMITEIT, niet. Maar en ding weet ik wel, wat voor U Heer TRIEST....YOU TUBE beelden zijn en altijd wel zullen blijven...is voor mij als Anak Pedjuang voelbare waarheid geweest. Misschien is het voor UW SCHULDGEVOEL goed om dit te weten.

    Salamat berdjuang HEER TRIEST !!

  • 22 Maart 2011 - 10:22

    Rechtelijke Macht:

    Jongens wat zijn dit allemaal voor uitspraken deze jongens zijn daar alleen om te voetballen houd
    politiek a.u.b. gescheiden van voetballen

  • 22 Maart 2011 - 13:08

    Josie:

    Jongens, bovenstaand gelezen te hebben wil ik jullie toch nog fijne laatste dagen toewensen op Bali etc.
    Geniet ervan. Laat meningen van anderen jullie er niet van weerhouden om te genieten van de afgelopen en de komende dagen.

    Hoop dat jullie dromen uitkomen. Wij zijn super trots op jullie.

    Tot vrijdag...!!!

    groeten uit 's-Hertogenbosch

  • 22 Maart 2011 - 13:17

    Eduard Wattimena:

    Triest jij bent vast die Molukker die vooraan stond tijdens de huldiging van het Nederlands elftal terwijl je pocht tegen je vrienden kimai man aku nangis tagal belanda kalah dari Spanje...
    Ken je geschiedenis njong want je hebt het over onderdrukking van onze tanah air en de haat die je hebt tegen Indonesie...omdat je nu geniet van alle welvaart hier vergeet je wie de echte onderdrukkers waren...

    Ik ben met haat opgevoed haat tegen Indonesie haat tegen belanda's. Mijn vader was geen prater, maar een doener. Hij heeft zijn Korban gedaan en akibat nja nihil njong want we zijn na 60 jaar nog steeds in Nederland. Doe jij en je vriendjes eens niet zo brutaal zijn tegen orang tua en niet zo stoer dat je bij aankomst met je prada's en je nieuwe miu miu tas MIJN helden wat wil aandoen.
    Ga naar school of neem een ticket naar Maluku en ga daar je haat zaaien tegen de Indonesische president. Als je al ooit op Maluku bent geweest. Ik namelijk niet dus ik weet niet hoe het daar is.
    Ga naar de kerk en luister wat de dominee verteld en volg zijn preek want met haat en oorlog win je het niet.

    Of wees een vent en schrijf met naam en toenaam wie je bent dan ben je een echte Molukker want je weet toch apa datang dari muka djangan undur eee mar jij bent te triest om serieus genomen te worden.

    Ik hoop dat de jongens in Indonesie nu een potje gaan openbreken dat de hele wereld kan zien ANak Maluku bisa main bolla djago..heetgebakerd maar doeltreffend....
    Het is tijd vor een verandering!!!
    Mena Muria Tetap RMS tetap Mena Muria maar nu op de peacefull way!!!

    General Eduard Isaac Wattimena Germany
    papedadingin@hotmail.com!!!

  • 22 Maart 2011 - 14:06

    -:

    Laat die jongens lekker voetballen en genieten!!!

  • 22 Maart 2011 - 16:56

    Elno Pesulima:

    oi..Hoe is het daar? heb je daar last van muggen? want ik wil daar ook een keer naar toe..maarja je weet toch van mij..muggen?

    Hoor het snel en ohja ik kan je niet komen toe zwaaien moet namelijk werken..
    Maar ik spreek je snel!! Wil wel weten hoe het was eh!!

    Jojo!!

  • 22 Maart 2011 - 18:12

    Theo Franciscus :

    He Petrus,

    Waar zie je met je domme opmerkingen (worden we gemarteld) de RMS regering en het Molukse volk voor aan.

    Waar Sam Pormes en consorten (w.o kruimeldief Yance Kumi of Kunu: zelf past het laatste beter bij hem) jullie met deze snoepreisje mee hebt weten te verleiden, getuigt mijns inzien van of anak pintar (Sam Pormes) of van anak bodok (o.a jij). Welnu, Sam Pormes is geen anak pintar en jij bent anak bodok, dus allebei bodoks. Kan je het allemaal nog volgen? Zo nee, dan moet je maar reageren, ok.

    Omdat Sam Promes en kruimeldief Yance Kunu waterdragers zijn voor het Indonesische dictatuur, zijn z\e allebei anak bodoks.
    Omdat je een anak bodok bent scheer je de RMS regering over een kam met de Indonesische dictatuur. Een dictatuur die martelingen en verderf had gezaaid en nog steeds zaait onder de Molukse bevolking di Tanahairbeta Maluku.

    Als jij die Petrus bent die ik ken, dan stel je me diep en diep teleur om de RMS regering en Bangsa Maluku onder een noemer te plaatsen met het Indonesische dictatuur. Dan ben je toch heel diep gezonken.
    Stel me niet teleur en en breng rectificatie aan in je opmerkingen. M.a.w trek je woorden terug.

    Geniet nu maar weer verder van het Indonesisch voetbal.

    Sekali proklamasi tetap proklamasi.

  • 22 Maart 2011 - 18:22

    ORANG OUW!:

    Hey Jongens/kaka Marpel

    veel pelzier daar genieten van en voorzichtig daar met scooter rijden
    want het is daar gevaarlijk ;p;p

    tot vrijdag..!!
    groetjes aan iedereen!


  • 22 Maart 2011 - 18:30

    Theo Franciscus :

    Voor de begeleiders en niet voor de voetballers nog even dit: Zijn jullie nu echt anak2 Indonesia geworden? Dit naar aanleiding van het opschrift op jullie shirts: Indonesia Tanah Air Beta. Gewoon teleurstellende vertoning, bababah.

  • 22 Maart 2011 - 19:07

    Eduard Wattimena:

    @bung theo

    waarom zoveel heisa over het dragen van een Indonesisch shirt???zegt u dat ook tegen alle KNIL vechters die voor die belanda's heeft gevochten??? nee want ook u kan niet meer zonder de welvaart die 60 jaar molukker zijn in nederland met zich meebrengt...
    Hou toch op met dat slap geouwehoer... wij zijn een trots volk en wees een keer trots op datgene wat wij hebben behaald wat deze jongens hebben behaald.
    Deze jongens kunnen een voorbeeld zijn net zoals Giovanni alleen staan ze wat dichter bij het volk
    hou toch op met het zaaien van haat. Is Sam Pormes een dief laat hem een dief zijn wijs niet met een vinger WAT HEB JIJ GEDAAN VOOR DE PERJUANGAN!!!kan jij in de spiegel kijken en zeggen aku bisa topu dada....denk het niet want ik ken jou niet....
    Die jongens die nu aan het voetballen zijn, oi MANTAP!!! Wat Indonesie en RI doen is niet aan hun besteed....hun zijn molukkers en die willen voetballen....

    maar bung ga vooral door met uw bankrekening laten spekken met het geld wat u krijgt van de belanda's en vooral hard schreeuwen hoe erg het is op de molukken maar zelf geen reet doen doet u goed mijn vader zei altijd style sepuluh djumblah NIHIL!!!want vele molukkers praten maar doen niets..de man die u zo aanvalt....ik weet wat hij doet u weet het ook dus wat praat u...

    Hij zal wel weten waarom zijn zoon daar aan het voetballen is....of niet??

    Proclamatie RMS tetap Proclamatie RMS Malaku Tanah air ku...

    Mena Muria.....
    Veni Vidi Vici ...de jongens kwamen naar maluku zagen en overwonnen!!

  • 22 Maart 2011 - 19:38

    Theo Franciscus :

    Hoi Eduard,

    Ik weet niet wie je vader is. Nee inderdaad, met dat slap geouwehoer van jou komt de perdjuangan geen steek verder. Dus wendt je maar met je frustraties tot de Indonesische president SBY. Misschien kan je je verkregen welvaart daar investeren. Dus waarom zeur je nou over mijn slap geouwehoer. Ik weet alleen maar dat ik geen anak Indonesia ben en het ook nooit zal worden.
    Snap je. Ik wil eerst weten onder welke generatie Molukkers je in Nederland valt.

    Dan kan ik ook een bepaalde Molukse beleefdheidsvorm voor je naam zetten: Is het Opa, oma, oom tante, usi, bung of anak

    Met RMS groeten,

    Sekali proklamasi, tetap proklamasi

  • 22 Maart 2011 - 19:40

    Galalah/Soya:

    HeTheo Fransiscus wat heb je eigenlijk gedaan voor RMS wel makkelijk praten achter je luie stoel
    en lekker negatief doen niet lullen maar doen

  • 22 Maart 2011 - 20:09

    Theo Franciscus :

    Hoi Galala/Soya,

    Kom 25 april a.s maar naar Apeldoorn, dan kan ik kennis met je maken. Vermeld ook je echte naam.

    Tot 25 april

    Met RMS groet,

    sekali proklamasi tetap proklamasi

  • 22 Maart 2011 - 20:34

    Petrus Pesulima:

    Theo,
    Misschien was het voor jou beter geweest je (vooraf) te laten inlichten door je broer Piet. Maar niet getreurd het kan alsnog, zodra hij met de ploeg op Schiphol landt. Jou vraag om rectificatie van mijn opmerkingen daar kan en wil ik helaas niet aan voldoen. Ik vraag jou toch ook niet, je woorden terug te nemen dat ik net zo "bodok " zou zijn als de heren Kunu en Pormes. Wel ben ik van mening dat mijn opmerking omtrent "het martelen" genuanceerder had moeten zijn.

    Rest mij nog jou te melden dat jij niet teleurgesteld hoeft te zijn omtrent mijn gedachten gang.

    Salam Hormat,
    Petrus.


  • 22 Maart 2011 - 20:50

    Theo Franciscus :

    Hoi Petrus,

    Bedankt voor je reactie. Hiermee heb je voor mij je opmerkingen gerectificeerd. Mijn kwalificatie (anak bodok) naar jou toe neem ik dan ook terug, echter niet voor die andere twee personen.
    Mijn kaka Piet heb ik geadviseerd om niet te gaan. Mocht hij wel gaan, dan zal hij zich moeten beseffen dat hij gebruikt wordt door Pormes en consorten als propaganda materiaal voor het Indonesische dictatuur. Het is toch niet moeilijk om te weigeren een shirt te dragen met deze opschrift.

    Ik zal het dan ook niet nalaten om hem hierop aan te spreken.

    Met RMS groet,

    Sekali proklamasi, tetap proklamasi

  • 22 Maart 2011 - 21:09

    Trotse Tante:

    Jammer dat het zo voor de jongens moet eindigen.
    Ben er van overtuigd dat deze korte bezoek een hele ervaring is geweest, naast het voetballen
    zijn ze naar al hun kampongs geweest om hun te laten zien waar hun roots lig.
    Voor de jongens een heel mooi iets, en ik weet zeker de mensen die hier op deze site alleen het negatieve ervan zien en vertellen zijn daar nooit geweest en te veel leven in het verleden ..ADA harus ketong seng bisa kemuka.....Cuma lihat kebelakan...

    Jongens ik ben TROTS op jullie geniet van jullie laatste dagen daar ..in t bijzonder onze Njigel Senen Latumaerissa


  • 22 Maart 2011 - 21:31

    Theo Franciscus :

    Trotse Tante,

    Sudah sering kali pulang ke Maluku Tanah Air Beta,

    Hormat dan salaam,

    Sekali proklamasi, tetap proklamasi

  • 22 Maart 2011 - 22:23

    Eli Pesulima:

    Hopelijk leren we van elkaar en accepteren we depositieve en de negatieve kritieken de wij krijgen en trekken we onze lering hieruit zo komen wij vooruit
    Wat een reis naar de Molukken te weeg kan brengen
    Goeie reis terug jongens

  • 22 Maart 2011 - 23:52

    Triest:



    Hoe de voorstanders van de reis ook proberen de reis goed te praten het gaat hier
    om een propandareis die uiteindelijk is mislukt. De geniepige ri truc olv van Sammy.P. uit Assen om giovanni van bronckhorst te koppelen aan de Indonesia tanah air beta trip is gigantisch mislukt. Niet wegens een bom, maar door ingrijpen van de zijde van de RMS. Eigenlijk kunnen wij deze jongens niets kwalijk nemen. Zij azen op een contract. Hebben geen enkele historische kennis en voelen zich schijnbaar geen anak Maluku. Een anak Maluku: kent maar een kleur: de vierkleur en maar een tanah Air: TANAH AIR MALUKU JANG MERDEKA!
    Ik voorspel, dat het merendeel van de groep geen anbod zal krijgen voor een vet contract in Indonesie. Zij die dit wel krijgen zijn weer snel terug in Nederland, omdat Indonesie een corrupt voetballand is. Mooie contracten, maar je moet wel afwachten of die contracten worden nagekomen. De toekomst zal het laten zien. Jammer, dat de geschiedenis zich laat herhalen. Vooral de ouders hadden hun zonen hiervoor moeten behoeden. Kom op mensen wij zijn toch geen dom volk, die genieten van een gratis reisje? Waar zijn jullie principes?
    Voetballen voor een land, dat je volk onderdrukt, martelt en nog steeds meer dan 90 mensen voor tientallen jaren gevangen houdt. Kasian, kasian, kasian! meer valt hierover niet te zeggen

  • 23 Maart 2011 - 09:55

    Nona :

    @ Theo..

    Mooi of niet onze tanah air??
    Maar als je dan al vaak terug bent geweest, weet je ook dat onze mensen daar zich niet druk maken om al die OPHEF..
    doordat wij hier in Nederland zo druk maken en iedereen regels opleggen maakt het ONZE VOLK daar alleen moeilijk.
    En als je naar Maluku moet vliegen, KEMORANG INDJANG siapa punya tanah pertama...
    Niet onze eigen Tanah Air of wel...Dan zit je ook in Jakarta Indonesia..en voor de meesten die hier zitten te kwekken...Habis dari Maluku langsung kemana...huh Ke BAli toh...dus houd op met dat bekrompen gedoe...zitten hier al 60 jaar in Nederland en strijden om wat ..om HAAT te voelen, maar om wat..???
    Dat de jongeren hier in Nederland WIJK tegen WIjk de koppen inslaan...
    Zorgen jullie dan maar eerst voor die eenheid..die er niet is sinds dat de 1e generatie bijna weg is gevallen...Maar deze jongens het niet gunnen hun talenten te showen en onze jongens uit Maluku mee naar Nederland te nemen om ze hier te scouten
    En al het eenmaal zo is dat we een VRIJ Republiek zijn....dan blijven jullie allemaal hier in Nederland omdat jullie de materiele dingen niet kunnen missen...en zeker Eduard kalau Belanda main bolah, orang2 yng omong banyak pake t shirt warna oranje dan managgis kalau..Belanda kalah..

    Mena Muria!!!!!


  • 23 Maart 2011 - 11:02

    -:

    Setuju...
    kanapa seng tinggal sakali di sana untuk jalankan perjuangan,hidup culas tidak akan di berkati sampe mampos.lihat diri/rumah tangga masing2 jangan pastiu dengan orang lain biking pusing diri sendiri.

  • 23 Maart 2011 - 11:59

    Eduard Wattimena:

    Ik ben Eduard Wattimena 3e generatie Molukker, mijn vader Freddy Wattimena alias Tata was een van de eerste mensen die het woord perjuangan een andere vorm gaven door de Indonesische ambassade te bezetten en het plannen en beramen van gijzelen van o.a de koningin. Maar het heeft niets opgeleverd.60 jaar later zijn we nog in Nederland. De vergelijking die wij hebben dat we net als de Israeliers 40 jaar in de woestijn dwalen is niet eens zo gek. Alleen wij hebben leiders die niets doen.

    Alles wat er door de jaren heen is gedaan en gezegd het heeft ons geen stap dichter bij een Merdeka gebracht. Maar ondertussen gaat ons leven verder en niemand weet meer waar ze aan toe zijn. We volgen alles via internet. We maken van giovanni een volksheld maar wat is het verschil als Giovanni begin jaren 70 in het Nederlands elftal zou spelen dan was het ook een schande geweest.
    De geschiedenis kan niet meer veranderd worden de toekomst wel. Leer van het verleden en maak niet dezelfde fouten. Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
    het hoogste gebod wat Jezus ons heeft gegeven is Heb God lief boven alles en je naaste gelijk als jezelf.
    Maar dat is menselijk onmogelijk daar bent u een goed voorbeeld van. Los daarvan zijn die jongens gewoon aan het voetballen. Door een shirt van Indonesie te dragen maakt hen nog geen Indonesier..Hoe lang bent u in Nederland, maakt dat u een Nederlander???

    Wat het geld betreft, ik weet niet wat er met het geld is gebeurd en ik weet ook niet of die jongens zo wie zo geld krijgen. Dat maakt mij ook helemaal niet uit. Ze voetballen in een ver land laten huis vrouw en kinderen achter en zullen hier een vergoeding krijgen. Of werkt u ook gratis voor uw blanke baas???...

    Heeft u gezien of gehoord hoeveel mensen er trots waren op die jongens. Ze konden zich vereenzelfigen met voetballers die wellicht niet in Maluku wonen maar wel een Molukse achternaam hebben en ja ada sengsara di tanah air ku maar die is er ook zonder al dat gemor van julllie hier en dan ook nog een President die olie op het vuur gooit.

    Het is tijd voor verandering. Laat ons vergevingsgezind zijn. Stop met haten. Stop met het bekritiseren van die voetballers en hun ouders. Stop uw energie in de mensen daar die echt uw hulp en gebed nodig hebben. Alles heeft zijn bestemden tijd dus ook de Merdeka van Maluku. ]
    We kunnen geen oorlog meer voeren we moeten bidden en geloven dat die dag komen gaat.Alleen waarschijnlijk zijn we als volk in Nederland wel die rijke jongeling geworden. Onze buiken zitten vol onze portemenees zitten vol onze kinderen hebben het hier goed dus gaan we maar commentaar leveren op een paar jongens die in Indonesie aan het voetballen zijn.

    Jammer.

    Sport verbroedert. Maar waarschijnlijk bij u niet. Ik ben benieuwd hoe u bid. Als u zo wie zo bidt. I

    Mijn advies aan u bidt voor eeen hart van vergeving. Makan hati brengt geen merdeka.

    Ik groet u en ik wens u het allerbeste.

    Mena Muria tetap dan setia sampai mati!!!!


  • 23 Maart 2011 - 12:06

    Eduard Wattimena:

    en jongens die nu daar aan het voetballen zijn mantaaaaaappp!!sadaaaaaaaaaaapp...

    wat hier ook gezegd wordt geniet van het moment nog even zijn jullie terug!!!

    schijt aan alles en iedereen kom met opgeheven hoofd terug en kasih tunjuh jg kemorang anak maluku of anak indo als je indische ouders hebt!!!

    Ik ben blij dat zo wie zo enkelen van jullie mijn neven zijn!!!!!!!!!!!


  • 23 Maart 2011 - 12:12

    Josie:

    Didi en de rest van het gezelschap.......,

    Hoe gaat het daar op Bali.....lekker relaxen zekerszzzzzz

    Ben benieuwd naar de afsluiting van je reisverslagen..
    en natuurlijk de foto's.

    groeten uit 's-Hertogenbosch

  • 23 Maart 2011 - 14:29

    Kebenaran:



    Eduard,

    Zoveel onzin in een stukje. Je bent echt de weg kwijt. Maakt niet uit in welke shirt je speelt ± Mena muria.Mijn conclusie is duidelijk je snapt het niet.

    Overigens wie ben jij dat je kunt voorschrijven te bidden en hoe je moet bidden. Ik zou zeggen bid maar voor je zelf.

    Indonesia Merdeka!

  • 23 Maart 2011 - 14:48

    Eduard Wattimena:

    @kebanaran

    jammer dat je je verschuilt achter een alter ego........

    maar ook voor jou geldt Jezus houdt van iedereen dus ook van jou!!


  • 23 Maart 2011 - 16:54

    Monica Munz:

    Met welk vluchtnummer komen jullie terug. Kan mij iemand hiermee helpen. Bedankt.

  • 23 Maart 2011 - 17:23

    Kebenaran:



    Eduard heb je ook de gevangenen in Ambon en Java gevraagd wat zij van jouw
    opvattingen vinden of interresseert je dit niet! Of spreek je ook
    voor hen? Wat heb jij voor de RMS en jouw volk gedaan en kom niet weer met jouw grootspraak mijn vader is die en deed dat! Interresseert mij geen moer namelijk.

  • 23 Maart 2011 - 18:47

    A.S.:

    Wat een kinderachtig gedoe zeg.
    Laat die jongens daar lekker voetballen,
    iedereen gaat het weer over de politieke kant gooien.

    Sta dan op, en doe dan wat voor je land,
    en ga niet in je luie stoel stoere berichtjes lopen sturen,
    want daar schiet niemand wat mee op.

    Er wordt even vergeten dat de jongens ook gewoon in ziekenhuizen
    zijn geweest op Ambon en geld hebben gegeven aan de verpleegsters,
    En dat ze clinics hebben gedaan met jongeren op Ambon.

    Dus alsjeblieft, als je echt wat wilt betekenen,
    pak het vliegtuig en ga die mensen helpen daar ipv hier ruzie maken met zn alle.

    Salamat

  • 23 Maart 2011 - 18:50

    Eduard Wattimena:

    De waarheid is hard voor sommigen....
    Kom niet met zulke zinnen tegen mij kebenaran of je maakt bekend wie je bent. Ik sta voor wat ik sta....


  • 23 Maart 2011 - 19:20

    Kebenaran:



    Eduard,

    als je woorden als SADAAP en MANTAP gebruikt dan kweTst je de gevangenen die zijn gemarteld, vernederd, bespuugd, waar over heen is gelopen, die met stalen pijpen zijn geslagen, etc etc, tot diep in hun ziel. Dan heb ik het nog niet over hun vrouwen en kindertjes. Jouw geweldige jongens spelen in naam van het land Indonesie, tanah air beta, in opdracht van de beul Yudhoyono, die verantwoordelijk is voor de misdaden tegen Maluku en het volk!!!! dat is de waarheid en die waarheid is billekhard, veel harder dan jouw zogenaamde waarheid.

    Nogmaals Eduard: SCHAAM JE. Ik ken jouw vader niet maar als hij een pejuang is geweest die jij beweert en ik geloof dit graag dan heb ik respekt voor hem, zoals voor iedere anak maluku jang berkorban. Als zoon van een pejuang stel je zwaar teleur. Ik hoop, dat de gevangenen in Ambon en Java nooit van jou en jouw stoere praatjes horen! De moed om hen dit hun gezicht te zeggen heb je niet Eduard! Ga nu maar verder met de kont van Yudhoyono en Pormes te likken. Walgelijk gewoon en jij durft Mena Muria en tetap RMS te schreeuwen??


  • 23 Maart 2011 - 20:11

    Eduard Wattimena:

    daarom kebenaran ik wens jou een hart toe van vergeving en van Liefde....
    want uiteindelijk is dat de Weg die wij moeten gaan


  • 23 Maart 2011 - 21:28

    Patrick Herren:

    Ik ben duitser en getrouwd met een molukse vrouw. Ik vind het diep triest om al die onzin te lezen over politiek, propaganda (zo spel je het woord, namelijk heel vaak verkeerd gespeld in verschillende berichten), zwart maken van personen en deze te betichten van alles en nog wat.
    Natuurlijk hebben we zo iets als vrijheid van meningsuiting maar deze moet niet doorgevoerd worden zodat personen gekrenkt worden.
    Het gaat hier over een stel jongens die allemaal een talent hebben en misschien een droom uit kunnen laten komen. Deze jongens zijn niet naar ginder gegaan met een politieke bedoeling. Ook de mensen die de jongens begeleiden hebben geen politieke agenda.
    Ik vind het standpunt van Sam Pormes correct. We moeten ieders mening accepteren maar ga niet beledigen op de persoon. We leven in een wereld waar al zoveel elende is. Laten we proberen dan in ieder geval op persoonlijk vlak een positieve invulling te geven en elkaar niet met de vinger nawijzen. Duitsland heeft ook een elendig verleden achter zich. (70 jaar geleden inmiddels)
    Echter de generatie duitsers die nu leven kunnen we toch ook niet als onderdrukkers uitmaken. Er is een verleden en er is een toekomst. Het verleden kunnen we niet meer veranderen, de toekomst kunnen we wel beinvloeden. Maar dat zal niet gaan door zich negatief op te stellen. Begin bij jezelf en denk nou eens diep na in je hart hoe je zaken zou kunnen verbeteren. En als je je dan geroepen voelt om er ook iets aan te doen, doe het dan maar ga niet mensen beledigen.
    Kom zelf in actie en ga bijvoorbeeld humanitaire hulp leveren in Maluku.

  • 23 Maart 2011 - 21:40

    Eli Pesulima:

    Jongens het is nu genoeg geweest met al jullie uitspraken stop ermee laat het bezinken er word nu heen en weer met modder gegooid Voor of tegen daar is een ieder vrij in zijn keuze aanvaard ieder zijn standpunt dan is dialoog mogelijk

  • 23 Maart 2011 - 21:55

    Kebenaran:


    Als duitse hulp wordt ingeroepen moet je wel heel erg "fout"zijn geweest.

    Eli je heb gelijk. Jongens jullie hebben een mooie tijd gehad. Goed je best gedaan. Misschien straks nog een kontrakje. De president, de beul van het Molukse volk, is blij jmet ullie.Jullie hebben indonesia tanah airku goed gepromoot. Sammy.P. krijgt weer veel complimenten en waarschijnlijk weer een zak met geld.

    Jullie wacht bij terugkomst een groot welkom. Maluku is trotst op jullie. De gevangenen worden waarschijnlijk binnenkort door jullie voetbaltour vrijgelaten

    Welkom thuis Jong Indonesia. O ja laat even weten welke kleur vlag moeten wij nemen naar Schiphol?

    n.b. Vandaag zijn weer een aantal RMS gevangenen veroordeeld tot een gevangenisstraf van 5 jaar wegens een poging de RMS vlag te hijzen. Maar maak jullie niet druk jongens geniet van het mooie weer en de stranden.

  • 24 Maart 2011 - 03:59

    ..:

    @ kebenaran...

    punt 1 : heb jij de gevangenen in persoon gesproken????
    punt 2 :Ppff welke vlag moeten ze dan uithangen??

    als ze rood wit blauw is het niet goed
    als het rood wit is het niet goed
    als BLAUW WIT GROEN ROOD IS JA..dan maken we het onze gevangenen het moeilijk..
    Dus kebenaran.....DE WAARHEID ???

    Laat het voor wat het is de jongens hebben het leuk gehad besmeur die jongens niet met lasterpraatjes over politiek....

    JONGENS GENIET NOG EVEN en deze ooms of bungs die allemaal negatieve dingen en FABELS verkondigen, zijn te jaloers dat ze deze mogelijkheid nooit hebben gehad...

    Laat we duidelijk wezen STOP MET DIE ONZIN en STEKEN ONDER WATER te geven..want puntje bij paaltje NIHIL!!

  • 24 Maart 2011 - 12:27

    Patrick Herren:

    De laatste schrijver met de naam ..
    complimenten voor je post denk er ook zo over !!!!!!!!!!!!
    Deze site is niet bedoeld voor politieke meningen te ventileren.

    Kom op soccer stars Gogogogogogo. Ik hoop dat jullie super tijd hebben gehad en mischien komen ook nog sommige dromen uit voor jullie.


  • 24 Maart 2011 - 21:03

    Eduard Wattimena:

    Mengampuni kita pelanggaran kita sebagai kita mengampuni debitur kami

  • 26 Maart 2011 - 14:15

    Speler:

    Iedereen praat maar over politiek hier, president daar..
    Wij zijn en voelen ons molukker. En het is heel jammer hoe vele op deze site negatief over deze trip praat. Als jullie eens wisten hoe wij overal op de Molukken zijn ontvangen, iedereen was blij ons te zien, werden zo warm welkom geheten door de mensen die DAAR wonen.. op elk eiland of dorp, het maakte niets uit. Ze wilden zelfs onze shirtjes hebben. En dan wordt er zo gepraat vanuit nederland? dan weten jullie niet hoe het daar is en wat daar leeft.
    Als we nu heel kinderachtig gaan praten dat wij gebruikt zijn door de overheid, bekijk het eens andersom, en zeggen dan ook heel kinderachtig van nee, wij hebben de overheid gebruikt om op hun kosten onze vaderland te bezoeken en onze familie te zien.
    Ik heb geen spijt van deze reis dus bedankt iedereen. het was mooi om midden in het jaar ONZE Vaderland en familie te bezoeken.

  • 27 Maart 2011 - 04:22

    Fery Tan:

    Hallo Theo,

    Wat een frustratie allemaal. Ben samen met mijn Molukse vriendin (moslima) teruggekeerd uit Indonesie. Ik wil je het volgende zeggen:
    * nog nooit zoveel enthousiasime voor een groep Molukse jongeren
    * van propaganda geen sprake, tenzij je vindt dat ze niet mogen pleiten voor armoedebestrijding, vrede en verzoening voor de Molukken en steun beteugen om bruggen te slaan tussen godsdiensten en etnische groepen.
    * je hebt over Pormes, maar je leest zeker de indonesische kranten niet, waarin hij zijn bezorgheid uitspreekt over de mensenrechten. Hij doet het en zelfs in Indonesie.
    * wij zijn al 7 keer op de Molukken geweest en ik moet nog een Moslim komen die zich positief over de RMS uitlaat. Mijn oma komt uit Tanimbar, mijn opa uit Jakarta (China), ook daar hoor ik nooit wat over de RMS.
    * houd je frustratie voor je en reageer met argumenten. Je bent ook een beetje bekend in de gemeenschap. En je kent je achtergrond beter dan wie dan ook. Laat je dan niet uit over mensen met een jusititeel verleden. Heb jij die dan niet? Dat geeft niet, je moet mensen beoordelen naar hun doen en laten, maar laat de feiten spreken. Iedereen heeft recht op een eigen mening.

  • 27 Maart 2011 - 08:42

    Bekende Praat:


    fery tan, jouw reactie klinkt als een oude grammafoonplaat die ik al honderd keer heb gehoord.
    Jij ziet en hoort niet wat ik met een klein beetje moeite wel ervaar. En ik ben al 12 keer op de Molukken geweest. Bijna elk jaar dus. Spreek mensen van alle eilanden van seram tot wetar, kisar etc en van alle relegieen. Kom erg veel RMS ers-ook moslims, tegen, zelfs van wie ik het niet had verwacht. Kwestie van vertrouwen winnen en moeite doen. Op zijn minst moet je na 7 bezoeken weten, dat alleen al praten over de RMS al dodelijk kan zijn. Elke molukker, behalve Pormes c.s., wil dat de ieder anak maluku in Maluku tanah air, vrij en in welvaart kan leven. De werkelijkheid is nu anders, maar dat hoef ik je na 7 bezoeken niet te vertellen.

  • 27 Maart 2011 - 11:25

    Om Unuwekla:

    Om berdiam di ambon, dan berbangga sekali. Beta heran koh bisa masih ada yang kritik. RMS itu hanya merusakan hubungan antara suku dan agama. Anak2 tidak tahu kerusuhan itu apa. Banyak korban. RMS berarti perang antara keluarga. Lebih baik seperti anak2 Maluku sepa bola, membawa hiburan bagai kita semua. GBU

  • 27 Maart 2011 - 13:57

    -:

    Setuju...
    Beta punja saudara2 menderita di bui karna ula dari kamorang di Blanda,biking gila/susah mereka/ katorang di Ambon.jadi kalau mau berjuang untuk tiga hurup itu pulang di Ambon sandiri supaja tunjuk kamorang pung omong kosong/suara basar tu... jangan cuma bicara padahal NOL BASAR.

  • 27 Maart 2011 - 15:37

    Tjilipadi:

    om jangan omong kosong. Kerusuhan itu tagal RMS atau Jawa kutuk punja politik busuh?
    Tjoba om kasih keterangan. RMS seng ada terlibat dalam kerusuhan. Itu di ator oleh om punja teman jawa di jakarta. jangan bikin diri bodok, kalau semua bangsa Maluku sama om seribu tahun lagi Maluku tetap tinggal menderita.

  • 28 Maart 2011 - 12:42

    Theo Franciscus :

    Hoi Ferry Tan,

    Volgens mij had je, zodra je op het vliegveld Laha op het eiland Ambon landde, je ogen en oren afgesloten. ik heb 't idee dat je je (ik weet niet hoe je vriendin 't op Maluku was vergaan) volledig had afgezonderd van de Molukse samenleving aldaar en dus ook van 't dagelijks leven aldaar.

    Wat kraam je toch allemaal voor onzin.

    Had je vriend Pormes en consorten (direct of indirect) dan ook publiekelijk kritiek geuit naar de machthebbers in Indonesie, aangaande de martelingen van Molukse politieke gevangenen ? Inmiddels vraag ik me af of je wel op de hoogte bent van het feit dat er ook Molukse politieke gevangenen zijn Indonesie, die met regelmaat gemarteld worden.

    Dat jij het prima vindt om vertegenwoordigd te worden door kruimeldieven laat ik voor je eigen rekening;
    Dat jij voor selectieve mensenrechten bent (alleen maar aandacht armoedebestrijding en niet voor Molukse politieke gevangenen) laat ik ook voor je eigen rekening.
    En ja ook ik heb een justitieel achtergrond. Ik had namelijk een aantal boetes gekregen wegens te hard rijden.

    Rest me je nog te vermelden, om bij je eventuele 8ste bezoek wel je ogen en oren open te houden.

    Sekali proklamasi tetap proklamasi.

  • 28 Maart 2011 - 13:10

    TanahairbetaMALUKU:

    @ Om Unuwekla dan Setuju,

    Om terangkan sual kerusuhan itu kepada anak2 atau tidak? Kritik om ni kosong juga.

    Setuju: Ale ni parsis kaya perempuan busu. Bukan cuma ale punya saudara yang menderita. Ale ni cuma mulut besar. Sedikit2 cuma mau kasih sala RMS. Kerusuhan bukan terjadi karna RMS.
    Jangan ale ni omong kosong. Ale ni NOL YANG PALING BESAR. Ale ni OKB kapa?

    Tidak hormat dan tidal salaam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 28 Feb. 2011
Verslag gelezen: 3242
Totaal aantal bezoekers 263209

Voorgaande reizen:

11 Maart 2011 - 28 Maart 2011

Voetbal in Indoenesie

Landen bezocht: