Ambon dag 5 ; eilanden trip - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van tanahairbeta - WaarBenJij.nu Ambon dag 5 ; eilanden trip - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van tanahairbeta - WaarBenJij.nu

Ambon dag 5 ; eilanden trip

Door: Tanahairbeta

16 Maart 2011 | Indonesië, Ambon

Ambon dag 4; Eilanden rondreis
We zijn vandaag om 06.00 uur gewekt omdat we om 07.00 uur zouden vertrekken naar de haven om een boottrip te maken. Heerlijk een dagje niets en lekker ontspannen. Ten minste dat dachten we. In de praktijk was het iets minder ontspanning dan verwacht. Als verrassing gingen we naar de eilanden waar wij allemaal vandaan komen. Sommige eilanden waren net mogelijk, omdat deze te ver weg waren.
We zijn gestart met Haruku, dorp Hulaliu. Dit is het dorp waar de taihuttu’s en maurunaya’s vandaan komen. De boot was te groot om aan te meren ( het jacht is 30 meter lang), dus we werden in groepen van vijf op en neer gebracht met de speedboot die achter op het schip stond. Aangekomen in het dorp werden de spelers en begeleiding afkomstig uit het dorp toegesproken in het baileo werden we van harte welkom geheten. Daarna konden we foto’s knippen
Na het dorp en wat familie bezocht te hebben, zijn we weer naar de boot vertrokken. We vertrokken richting Saparua. Hier hebben we de volgende dorpen bezocht:
1)Haria : familie Hattu
2)Nollot : Familie Magee
3)Hawaka : Fransiskus
Vervolgens zijn we gaan kijken bij wijk duurstede. Het fort waar alle Nederlandse invloeden begonnen zijn. We hebben toentertijd een mooie plek uitgezocht in elk geval. Daarna hebben we op het naastgelegen strand ( erg mooi) lekker gezwommen en gerust. De organisatie had een lekker picknick geregeld zodat we op het strand ons eten konden eten. Heerlijk rijst met kip/vis op een wit strand tussen de bomen. Wat wil je nog meer ??. Na het eten zijn we nog twee dorpen gaan bezoeken
1) Ulath: Familie Latumahaerissa
2) Ouw : Familie Titaley en pascal Kunu

Daarna zijn we terug gegaan naar de boot. We zijn toen met de boot naar het laatste dorp gevaren Aburu : familie Usmania en een deel van de groep is toen naar het eiland gegaan en deel van de groep is op de boot gebleven. Het deel dat op de boot is gebleven is vanaf het dek van het jacht +/- 5 meter hoog afgesprongen in de zee. Een aantal spelers durfde in het begin niet maar het was ook redelijk hoog. Het was voor iedereen die voor de eerste keer in zijn dorp van afkomst kwam een geweldige ervaring en iedereen had hetzelfde onbeschrijflijke speciale gevoel. Een aantal spelers komen uit ambon en deze zullen morgenvroeg hun dorpen bezoeken. Toen de andere jongens terugkeerden vanuit het eiland zijn we weer met de boot terug gevaren naar de haven om daar weer, na wat foto’s, terug te gaan naar het hotel.
In het hotel zijn we gezamenlijk gaan eten en daarna zijn er divers interviews afgenomen door landelijke kranten, tijdschriften en televisiezenders uit Jakarta. Allemaal vragen over de komst van ons naar Indonesië en de verwachtingen in Jakarta. Het blijkt namelijk dat we ook nog een keer tegen het team van Jakarta moeten spelen dat op dit moment 3e op de ranglijst staan in de competitie. Meer nieuws over de inhoud van de interviews volgt nog. Programma wijzigt nog dagelijks maar de organisatie is goed.

• 16 Maart 2011 - 12:15

Priscilla Magee:

Wat leuk allemaal. David ben je op Nolloth geweest? satukampong van mama van opa's kant. Wie heb je daar ontmoet? Ben zo benieuwd. Te gek jongens met weer een leuke dag voor jullie. Zijn jullie nog niet moe. Enjoy in ieder geval.
    By the way. Krijgen we nog een verslag van de wedstrijd van gisteren?? Het weer begint hier nu wat beter te worden, 15 graden, ja niks vergeleken met dat bij jullie. Maar de zon schijnt hier een beetje, dat scheelt al weer.

• 16 Maart 2011 - 12:31

Mieke:

Hallo jongens. Geweldig, dat jullie allemaal in de gelegenheid zijn gesteld om jullie roots te bezoeken. hoop dat alles goed was met mijn familieleden op haria. jullie hebben ze allemaal natuurlijk een heeele dikke kus van ons gegeven. Ik weet zeker, dat ze net zo trots zijn op jullie als dat wij dat zijn.Nog even relaxen en dan weer hard "trainen ", want jullie moeten ze natuurlijk wel een poepje laten ruiken wat voetballen betreft. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.
    Kijk uit naar jullie volgende verslag. Dikke kus van Djoya/Frank/Ezra/Rox en mijzelf. Amatoo

• 16 Maart 2011 - 12:35

Lilian Hattu:

Wat een geweldige ervaring voor jullie jongens. Ik kan soms niet geloven wat ik lees.
    Dat Max, Geronimo en Tim in het huis van opa zijn geweest is te mooi om waar te zijn.
    We kijken met z'n allen uit naar nieuwe reisverslagen van Didi waarvoor onze complimenten.
    Geniet met volle teugen maar neem ook je rustmomenten indien mogelijk.

xxx Lilian

• 16 Maart 2011 - 12:48

Bastian Seimahuira:

halo basudara samua di belanda, perkenalkan beta nama Bastian Seimahuira, dari kampong Kaibobu, Seram Barat. kemarin beta nonton pertandingan bola antara Jong Indonesia vs Maluku All Star.
    permainan bola dari Jong Indonesia sangat baik, dorang menang 3-1 dan banyak memberikan pelajaran main bola untuk katorang di Ambon. katorang sangat rindu deng basudara samua di belanda, semoga suatu saat katorang samua bisa bertemu di Ambon. Biar jauh di tanah Belanda, jangan lupa deng katorang basudara di Maluku, Ambon.

• 16 Maart 2011 - 12:49

Bastian Seimahuira:

Bastian Seimahuira
    email & Face Book : bas_provmal@yahoo.co.id

• 16 Maart 2011 - 12:55

Yo Hattu:

.. Wederom een leuk en interressante verslag.. 'alsof wij als lezers ons eveneens wanen in jullie avontuur ' ... succes de komende dagen en Enjoy .

Fam Hattu - Wormerveer

• 16 Maart 2011 - 13:13

Ona Tupan - Siahaya :

Stiva deng team,, als u terugkeert naar Nederland?
    Titip salam jua voor samua keluarga Taihuttu di Belanda, Mama Jo, mama Antho, Bongso Tica, Bongso Josie, Bongso Cia, Semmy, Bu Thommy, Joel, en samuaaa disanaa...
    Ehh,, bae juaa ada ronda ke Hulaliu laii -- anak-anak Hulaliu laii toog??!!!
    Jang marah karena Ona seng bisa bakudapa deng Stiva..

altijd het team succesvol Jong Ambon
    God bless **,)
    Gr.
    Ona en Mama Lou (Ambon)

• 16 Maart 2011 - 14:10

ORANG OUW!:

Bung Didi,bedankt voor deze informatie en de mooie foto's.
    maar een ding familie Titaley komt niet uit Ullath #haha maar uit het dorp OUW.

• 16 Maart 2011 - 14:28

Lea :

Nou jongens dit is toch wel een onverwacht mooi cadeau !Wat een belevenis, terwijl jullie dachten er nog een paar maanden op te moeten wachten!!!Bij alle geweldige gebeurtenissen ook nog eens het thuis komen , wauw.Ik vind het geweldig voor jullie. Geniet er van . Maar wat is het daar mooi he? Ik ga weer fijn op jullie volgende verslag wachten , de foto s zijn geweldig. Groetjes van tante Lea.

• 16 Maart 2011 - 14:52

Gina Pesulima:

First, gefeliciteerd met jullie overwinning! De eilanden-trip van vandaag (voor jullie gister..) was dan ook zeker op z'n plaats (welverdiend)! Erg leuk om te lezen waar jullie allemaal zijn aangevaren.. Zal wel heel indrukwekkend zijn geweest.. Komen er nog meer foto's? Ik mis alleen Soya, fam. Pesulima!! Lag je te slapen broertje, toen ze vroegen waar onze roots liggen ;)?

Nou jongens, geniet van jullie laatste uurtjes/dag op Ambon en succes met de voorbereidingen van de andere games! Ik kijk uit naar de andere verhalen!! x

• 16 Maart 2011 - 15:50

Mual:

Het is ABORU en Usmany. Dus niet aburu en usmania

• 16 Maart 2011 - 16:05

Sabrina:

Wat spannend allemaal! Kan niet geloven wat jullie allemaal meemaken...jullie lijken wel sterren daar! Nicky, Ik ben echt stikjaloers...volgende keer neem je me mee als je kapster ;)
    Veel succes jullie allemaal en geniet ervan!

Veel liefs Sabrina

• 16 Maart 2011 - 16:23

Opa Ruud En Mascha:

Wat is het fantastisch om dit ook op deze manier te kunnen volgen.
    Jullie bezoeken van vandaag zijn natuurlijk ook weer een ervaring..
    Spannend die wedstrijd tegen het team van Jakarta, zet um op!
    O ja, we hebben net bericht gekregen van de familie op Java (Surabaya en Jakarta) dat jullie op de landelijke tv zender waren. jullie zijn echte VIPS!
    Nou, geniet ze nog en succes met alle activiteiten!

• 16 Maart 2011 - 17:15

Ade Thomas:

mooie foto @ Ouw bij mijn Oma thuis...

• 16 Maart 2011 - 18:45

José Pieter Siegers:

Jullie zijn op plaatsen geweest waar menig Molukker uit Nederland nog niet geweest zijn!! Prachtig toch? zo'n ervaring zullen jullie niet vaak meemaken. Wens jullie veel plezier en geniet ervan!!

• 16 Maart 2011 - 18:56

Wat jammer anno 2011 dat we nog steeds communiceren zoals we dit NIET moeten doen. Het equivalent van Perdjuangan is dat we mogelijkheden moeten zoeken naar een vrije molukken. Dat betekent dat we gezamenlijk in de juiste constructie moeten kijken naar mogelijkheden. Ik ondersteun mama Ebe Usmany-Sinay in haar betoog dat ze zegt dat er verschillende wegen zijn die naar Rome leiden. Inderdaad, genuanceerd moeten we kijken en vooral naar wat mogelijk is en niet wat onmogelijk is. Zoals er NU gereageerd wordt zoals sommigen van ons doen (onder een pseudoniem en op betrekkingsniveau) zouden we nooit kunnen komen tot een dialoog met Indonesie. Hoe subtiel is een sport wat zou kunnen verbroederen en wij de mogelijkheden benutten om tot een gesprek te komen over bijvoorbeeld mensenrechten. De eerste stap is gelegd, Molukse jongeren uit Nederland voetballen zonder politiek getint te zijn, stap twee is om politiek sturing te geven, niet door de voetballers zelf maar misschien door onze politieke leiders. Belangrijk voor onze Molukse jongeren is zich te realiseren dat ze van Molukse afkomst zijn en dit ook uit te dragen. De rest volgt vanzelf.
    Naar de pseudonieme Molukkers; maak je naam bekend zodat we constructief met elkaar kunnen communiceren en van gedachte kunnen wisselen zodat we als 1 naar buiten kunnen treden niet zoals het nu gebeurt als een samenleving die het niet eens zijn met elkaar.
    Carmen Saija - Nijmegen

• 16 Maart 2011 - 19:33

Gilbert :

Marpel stond bij Benteng Duurstede op de muur nog Maluku Geleen van 2 jaar geleden?
    Mooie foto's
    Geniet er samen van een maak de mensen gelukkig.

• 16 Maart 2011 - 19:48

Josie:

Stiva,
    echt leuk om te lezen dat jullie toch op Hulaliu manis e zijn geweest...

Leuk dat je de foto's van bgs Endek, Marcia en Phandro hebt gepingt.

Didi, bedankt trouwens voor de mooie foto's en de reisverslagen.

Gr aan pela Jocky, Gio en Jhonny
    Veel succes en geniet er vooral van team "De Jong Latih Bocah Ambon" (liputan6)

• 16 Maart 2011 - 21:09

Debbie:

PPFFFFFF, kan niet meer zeggen als WAUW!!!!!!! John dit moet te gek voor je zijn super!!!!! Groetjes Debbie

• 16 Maart 2011 - 21:21

Shari Parinussa:

Hey Didi, Johnny en Gino en alle anderen......

Wat een leuke berichten lees ik allemaal. Ook dat jullie naar Haruku zijn geweest. Moet toch echt bijzonder zijn denk ik.
    Did: kwam de foto van de surprise jou nu bekend voor??? haha....
    Ik lees ook dat jullie op saparua geweest zijn en zelfs ook in het dorp Ullath.....HET MOOISTE en DORP EVER whaaahaaaeeiii. Fam Parinussa komt daarvandaan nl.
    Mocht je ook nog in het dorp Waai (op het eiland Ambon) komen dan zul je de heilige aalen gaan ontmoeten. Zeer indrukwekkend...Uit Waai komt onze oma ( fam. Kaijadoe) vandaan. Dit even ter info voor jullie hihihi.
    Ik lees dat jullie allemaal een heel speciaal gevoel hebben met de Molukken en de thuishaven van julllie voorouders! Dat bevestigd voor mij mijn gevoel dat ik kreeg destijds. HELEMAAL TE GEK!!!!
    Heel veel plezier en succes nog daarzo. Ik kan nog uren doorgaan, maar spreek julllie weer in Venlo.

ps: vele foto's zijn herkenbaar....ben op veel plaatsen geweest waar jullie nu komen. geniet er volle teugen van. Dit neemt niemand meer van jullie af.

Dikke kus uit Venlo
    Shari

• 16 Maart 2011 - 21:52

Ymani Taihuttu:

Papa ik mis u, maar ben zooo trots!! heel veel plezier en geniet van alles!! Wij genieten hier ook van alle mooie verhalen hoor..
    Veel lieve kusjes voor papa (stiva) xxx Ymani en Kelly

• 16 Maart 2011 - 23:57

Mar Noija:

Samangat!! Wat een ervaring...ik geniet van de verhalen en al helemaal van de foto's.
    Gezond jaloezie komt in me op dat jullie nog eerder dan ik in Hulaliu zijn geweest. Hard werk wordt beloond ;). Geniet van jullie reis en saamhorigheid op deze sportieve trip. En heel erg bedankt voor het delen!

Wens jullie allen veel suc6, Yemayel en Alessio....super voor jullie!
    Tuhan memberkati!

Liefs, X uit Geleen.

• 17 Maart 2011 - 07:50

Parinussa Venlo:

Gek joh, een half jaar geleden stonden wij ook nog op Saparua, Baileo, Kerk en waterput van Ulath, en Wijk bij Duurstede. leuk om die herkenbare foto's te zien!!!! Mooie omgeving he???? Mooiste plekje op deze aardbol!!!! Tof dat jullie het rondje rondom die eilanden hebben gemaakt! TE GEK ALLEMAAL!!!!!!! Nu klaarmaken voor Jakarta en zet hem op!!!! Amatoo gr. Bibi

• 17 Maart 2011 - 08:33

Nathalie Sabandar:

Sagall, Mahiri, Joram en de rest van de boys veel plezier in Jakarta en laat zien wat jullie kunnen!!! Groetjes uit Gennep

• 17 Maart 2011 - 11:18

Gusmon Sahureka:

Beta bangga dengan Squad Jong Ambon.. karena masih sempat mengunjungi tanah asal negeri Hulaliu... HATURESSY RAKANYAWA.. beta bangga jadi orang HUlaliu..

• 17 Maart 2011 - 12:20

Setuju Gusmon,
    musti menjunjung mereka bukan menjatukan,,,

• 17 Maart 2011 - 12:30

Marielouise Sabandar:

Wat fijn voor degene die hun dorp konden bezoeken. Nou hopen dat de andere ook nog de kans krijgen hun familie te ontmoeten. Afwachten. En spannend een wedstrijd tegen Jakarta.

• 17 Maart 2011 - 13:34

Gerard Kunu:

Hallo jongens, het is leuk om de reisverhalen te lezen!!
    Zo te lezen en te zien vermaken jullie je wel, als is het soms wat vroeg opstaan :)
    Tot slot een speciaal berichtje voor Tjemu en Pascal (dat mag toch wel?) ..... veel plezier en geniet ervan! Oja.... en groetjes aan Oom Jan en Oom Sam! groetjes papa Gerard.

• 17 Maart 2011 - 14:30

Pieter/Romy Koster:

Hallo Benji en de rest van het team.

Super wat jullie meemaken.

de blanda's zijn jaloers aan het worden, geniet er van.

Ook groeten aan Johnny jullie teamleider.

• 17 Maart 2011 - 15:17

Nico:

Hi Allemaal,

Wat hebben jullie dit goed gedaan "Tim sepakbola". Eerst de geweldige overwinning en als de kerst op de taart de "Sight-seeing" langs de diverse eilanden. Het moet voor jullie een geweldige belevenis zijn geweest! En nu richting Jakarta voor de volgende wedstrijd.

Max, helaas is er nog steeds ophef over de reis van Giovanni naar Jakarta.
    De meningen zijn nogal verdeeld, ik citeer:
    Men vreest dat Van Bronckhorst voor propagandadoeleinden wordt gebruikt
    Echter een ander vindt dat Giovanni mans genoeg is om zijn eigen afwegingen te maken
    Het zou ook prachtig zijn als hij in Azië voetbalclinics zou geven, daar zou de jeugd, die al zo weinig hebben alleen maar stimuleren om net als hij te kunnen worden.
    Ondanks alles kan jullie missie niet meer stuk, want sport verbroedert. Over de hele wereld zijn dagelijks miljarden mensen actief met sport. Het sportveld is een ontmoetingsplaats voor verscheidene culturen. Hier worden verschillen bevochten, maar tegelijkertijd heerst er een gevoel van solidariteit. Het is de plek waar je van elkaar kunt leren en aan kracht kan winnen (de alledaagse kracht van sport door P. Verweel).

Ga zo door,

Je broer.

• 17 Maart 2011 - 18:39

Sylvi:

ha boys,

ik hoop toch niet dat jullie avontuur nu eindigt in Jakarta.
    Dat zou echt jammer zijn.
    De wildste verhalen doen de ronde , wacht maar af hoe het nu allemaal in elkaar zit.
    Nou in ieder geval pakt de week Ambon jullie niemand meer af, toch voor velen van jullie een niet te vergeten ervaring.
    nou, Alessio misschien tot maandag dan.........

• 17 Maart 2011 - 19:22

Petrus Pesulima:

Jongens...komt goed.

• 18 Maart 2011 - 00:41

Gigiano Hertog:

Sagall, Marhiri en alle andere jongens. Iedereen is trots op jullie en Sagall, ik als jou broertje ben helemaal trots op je! Ik ben blij dat je je droom achterna gaat en dat je je best ervoor doet. En laat je niet achterhouden door mensen die je dit niet gunnen. Je familie en je vrienden staan allemaal achter je en steunen je!

Laat die haters maar praten, die kunnen zich beter bezig houden met hun eigen zielige levens en hun naamloze bestaan.

One Love

Gigiano Hertog - Usmany

• 18 Maart 2011 - 10:17

Nico:

Hallo achterblijvers,

Ik werd vanmorgen door mijn broer Max Hattu gebeld. Het gaat ontzettend goed met het hele team. Zij worden overal enthousiast ontvangen en respectvol behandeld. Iedereen van het team heeft zijn familie kunnen opzoeken. En nu zitten ze inmiddels weer in Jakarta.

Maar zoals wij al reeds vermoeden heeft GIO (onder druk) besloten om niet naar Jakarta af te reizen. Jammer dat zo'n vedette niet de kans heeft gekregen om zijn visie met betrekking tot zijn
    "Giovanni van Bronckhorst Foundation " voor een groot Aziatische publiek nader te kunnen toelichten.

Blijkbaar kunnen sommigen van ons "anno 2011" niet strategisch nadenken! Het had ook anders kunnen lopen, kun jij je enigszins voorstellen dat een icoon als GIO met de Molukken samen "GIO Court" gaan openen. Niet alleen in Indonesië maar ook in de andere Aziatische landen. Dit zou een enorme impact hebben op o.a. de werkgelegenheid. "Alleen kun je niets, je moet het samen doen" is een van de lijfspreuken van Johan Cruijff. Samen met andere partijen bereik je meer! Als men samen met de "Giovanni van Bronckhorst Foundation" diverse projecten op het gebied van "Sepakbola" zou kunnen opzetten met de naam Giovanni van Bronckhorst Academy, dat zou toch geweldig zijn!

Maar helaas het wordt hem niet gegund!

Nico

• 18 Maart 2011 - 11:43

Petrus Pesulima:

Laten wij met z'n allen niet te voorbarig zijn met onze uitspraken. Ongetwijfeld zijn er over en weer gesprekken gevoerd en afspraken gemaakt. Gio heeft op zeker moment het besluit genomen niet met "ons" in zee te willen gaan. Ik ben er van overtuigd dat hij zich hierin niet alleen heeft laten lijden door de (gevoelige) politieke kwestie.